Tokoh Forum - Y. BHG. DATUK ASSOC. PROF. DR. ABU BAKAR BIN MOHAMAD DIAH

DEVELOPMENT DIVISION (R&D), CHIEF MINISTER DEPARTMENT, MELAKA PLANETARIUM SDN. BHD. Seorang yang berpengalaman luas dalam bidang kejuruteraan, beliau memulakan pengajian dalam bidang Civil Engineering, sebelum meneruskan peringkat sarjana dalam bidang Concrete Technology, Construstion and Management di Universiti of Dundee,UK. Seterusnya, Profesor menyambung peringkat doktor falsafah dalam bidang yang sama di universiti tersebut.

Kepakaran beliau dalam bidang kejuruteraan telah disumbangkan di pelbagai agensi dan tempat. Antaranya ialah sebagai Technical Assistant di Drainage and Irrigation Department, Malaysia, pensyarah dan Assoc.Profesor di Universiti Sains Malaysia, Deputy Rector
(Research and Development) dan Deputy Vice Cancelor (Research and Innovation) di Malaysia National College University of Technical (KUTKM) dan University of Technical Malaysia Melaka (UteM).

Selain dengan penglibatan aktif di peringkat universiti, Profesor Dr.Abu Bakar sering juga diundang menyampaikan siri ceramah motivasi, pengurusan dan pembangunan diri ,pemikiran kreatif dan pelbagai lagi .Pengalaman beliau dikongsi bersama-sama kepada pelajar sekolah, siswazah.guru-guru, kakitangan kerajaan dan pekerja swasta serta masyarakat setempat.

Pengalaman luas dalam pelbagai bidang khususnya penyelidikan dan kejuruteraan telah diabadikan oleh beliau dalam bentuk penulisan. Setakat ini beliau telah menghasilkan hampir 100 jurnal, abstrak, buku-buku ilmiah dan kertas-kertas kerja yang dibentangkan dalam pelbagai seminar di peringkat kebangsaan dan antarabangsa. Beliau juga terlibat aktif sebagai pensyarah dalam Program Pengajian Jarak Jauh.

Antara penglibatan profesional yang lain ialah sebagai Ahli Lembaga Pengarah, Syarikat Teknologi Pembuatan Sdn. Bhd., 2003 – 2004, Ahli Lembaga Pengarah, Biotek Holding Sdn. Bhd., 2003 – 2005,Ahli Lembaga Pengarah, Akademi Kemahiran Melaka Sdn. Bhd., 2003 – sekarang,Ahli Lembaga Pengarah, Kolej Teknologi Islam Antarabangsa Melaka, 2004 – sekarang,Ahli Lembaga Pengarah Institiut Integriti Melaka (MII) – Jun 2006 – sekarang,Ketua Panel Penilai Jawatankuasa Teknologi dan Inovasi Negeri Melaka (JKTI) Tahun 2007,Ahli Panel Penasihat/Pemikir (Think Thank) Program Bahagian Pembangunan Rumahku Syurgaku Negeri Melaka,Panel Penasihat Institut Kajian Sejarah dan Patriotisme Malaysia (IKSEP),Ahli Lembaga Pengarah DMDI International Education Sdn. Bhd. (DMDIIESB) 2007- sekarang,Pakar Rujuk Perbincangan Bengkel Sempena ‘Konvensyen Melayu Melaka Maju 2010, dan banyak lagi.

Berdasarkan jasa dan sumbangan aktif beliau kepada tanah air, Profesor telah dianugerahi pelbagai anugerah seperti Anugerah Penggalakan Penyelidikan Kejuruteraan oleh Kerajaan Negeri Perak dan Yayasan Perak 1999,Anugerah Penggalakan Penyelidikan Kejuruteraan oleh Kerajaan Negeri Perak dan Yayasan Perak 2002.,Anugerah Khas Institut Kota Melaka (IKMA),Gold Medal-Research and Innovation Fest 2008, Research Management and Innovation Centre. Universiti Tun Hussein Onn Malaysia 14-16 Oktober 2008. Projek Penyelidikan: Rapid Portable Water Penetration Test System For Foamed Concrete ,Bronze Medal - Research and Innovation Fest 2008, Research Management and Innovation Centre. Universiti Tun Hussein Onn Malaysia 14-16 Oktober 2008. Projek Penyelidikan: Expanded Coal Slag Aggregate,Silver Medal – Malaysian Technology Expo 2009, 19-21 Februari 2009. Projek : Rapid Portable Compressive Strength Test System For Foamed Concrete, dan pingat Darjah

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment